onsdag 18 augusti 2010

Lagtinget debatterar ungdomsparlement

I början av juni diskuterade lagtinget en motion om Ungdomsparlement. Nu har ärendet gått på remiss till kulturutskottet som arbetar med ungdomsfrågor...

Är du intresserad så är hela diskussionen inklistrad nedan.

På lagtingets hemsida hittar du alla diskussioner som förs i lagtingets plenum. Gå in på lagtingets hemsida och klicka dig sedan vidare till "sök ärenden och dokument" och skriv sedan in ungdom så hittar du "allt" som har benämningen ungdom....

**** Lagtingets diskussion ****
Ungdomsparlament

Ltl Anders Erikssons hemställningsmotion (HM 6/2009-2010)

Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till kulturutskottet. Godkänns?

Diskussion.

Ltl Anders Eriksson

Tack, herr talman! Syftet med detta förslag är att få fler att delta i den demokratiska processen och i det här fallet ungdomar. Det är viktigt att ungdomar uppmuntras att aktivera sig politiskt. Engagemang, åsikter och idéer kan inte tvingas fram.

Jag tycker inte själv att jag är så rysligt gammal. Jag minns när jag som ganska ung började med politik, då var det ganska vanligt, från övriga partier, att några aktiva politikers barn var med i politiken. Jag skulle kunna nämna många exempel. Ingen av dem är kvar i politiken, så jag tror att det är viktigt att man har ett engagemang och att det finns ett naturligt intresse om det ska leda någonstans.

Herr talman! Detta är ingen ny sak, det har tidigare funnits ungdomsparlament. Däremot är det en liten en ny infallsvinkel på det.

Ungdomsparlament har inte arrangerats sedan 2005. Enligt vad jag har förstått så fungerade det heller inte speciellt bra den sista tiden, både struktur och upplägg borde ändras och ses över. Det borde i första hand utformas av ungdomar för ungdomar. Ska man kunna debattera, det gäller både vuxna och ungdomar, så ska man vara insatt. Man bör veta lite vad man pratar om, om man ska få till stånd en bra debatt.

Jag tror att det är viktigt att man skulle integrera utbildningen. När man har ämnet samhällskunskap i skolan så borde man mera handgripligt få in politiken och få det mera greppbart och intressant. Ett sätt kunde vara att man i gymnasieskolorna ordnande val till ungdomsparlament i samband med samhällskunskap. Detta, i kombination med att evenemanget arrangeras kontinuerligt, är en viktig förutsättning för att förhöja dess anseende bland unga.

Jag hade ett möte inbokat med en finsk minister i den finska regeringen som lovade att komma hit och delta i ett seminarium som vi skulle ha haft den 16 mars, om jag kommer ihåg rätt. Allt var klart, men helt plötsligt meddelade hans sekreterare att ungdomsparlamentet skulle vara i den finska riksdagen då. Det var så pass viktigt, alla ministrar är då på plats så att ungdomarna direkt kan ställa frågor till ministrarna. Detta var någonting som jag inte kände till. Jag pratade också med vår riksdagsledamot för att försöka få reda på om detta var någon bortförklaring att komma till Åland. Men det var faktiskt på detta vis, ungdomsparlamentet var väldigt viktigt. Ungdomsparlamentet i den finska riksdagen har ett högt anseende hos de unga. Det är viktigt att få det intressant och spännande.

Den nya infallsvinkeln på detta är att man försöker få en utgångspunkt i skolornas samhällsundervisning, som jag sade redan inledningsvis.

Ltl Danne Sundman

Herr talman! Det här är en mycket bra motion, även om det är en kopia på min motion nr 4/ 2004-2005. Det är ju helt tillåtet att upprepa andras idéer som inte har blivit genomförda. Den gången behandlades motionen av kulturutskottet. Kulturutskottet hade ett positivt förkastande men skickade ganska skarpa skrivningarna till landskapsregeringen, men det blev ingenting av de skrivningarna. Förhoppningsvis kan man behandla den här motionen igen och få till stånd detta. I likhet med motionären så tycker jag att det här skulle vara en viktig rekryteringsbas.

Det finns ledamöter i dagens lagting, åtminstone två, som mer eller mindre har gått den här vägen via ungdomsparlamentet, varav jag själv är en av dem. Den allra yngsta är ltl Johan Ehn. Jag är bara näst yngst. Vi deltog i flera ungdomsparlament. Det var en viktig skola och framförallt sporrade det mig till att fortsätta med politiken. Man fick prova på systemet, som man då upplevde som lite stelt och sterilt, men samtidigt fick man en förståelse för arbetet. Klyftan minskade mellan ens eget intresse och verkligheten att bli ungdomspolitiker. Åtminstone för mig personligen hade det väldigt stor betydelse att stå här i Ålands lagtings talarstol som ungdom för snart 20 år sedan.

Jag tycker att det skulle vara viktigt att man systematiskt årligen gör som det föreslås i motionen.

När det gäller hur man ska rekrytera till ungdomsparlamentet så har motionären också en intressant tanke, att man ska göra det via skolorna. Jag tycker att man kunde ha val i skolorna och så mycket som möjligt likna hur det är att ha val i verkligheten. Man kan ha debatter, ställa upp kandidater och föra valkampanjer inom ramen för samhällsundervisningen, och delvis utanför den också. Om det kanske bara är en av hundra ungdomar som blir intresserad så är det tre per år, eftersom årskullarna ungefär är 300 elever.

Det skulle vara en stor tillgång om det vore så att ltl Johan Ehn och jag inte skulle vara de två yngsta här parlamentet. Jag upplever det som en brist att det inte finns någon som är yngre än oss. Det är en viktig åldersgrupp vars frågor är jätteviktiga för det åländska samhällets framtid. Det är en klar brist att det inte finns representanter för åldersgruppen kring och under 25 år, vilket kanske skulle lösas med den här motionen.

Ltl Anders Eriksson, replik

Jag vet att vännen och kollegan Danne Sundman gärna vill framhålla vad han har varit först med och vad han har gjort tidigare och att andra kopierar. Jag var inte medveten om att en sådan här motion har lämnats in tidigare. Jag blev högtidligt upplyst av ltl Sundman om det flera gånger. Jag tittade på den motion som faktiskt har lämnas in tidigare. Det var faktiskt kopiering att man skulle ordna ungdomsparlamentet igen, vilket klämmen gick ut på. Såsom ungdomsparlament var år 2005 så fungerade det inte speciellt bra. Därför tror att det är väldigt viktigt att man får ungdomarna att själva utforma detta på ett sätt som känns intressant för dem. Den nya infallsvinkeln, som jag tror att är viktig, är att få in kunskapen i den här debatten via undervisning, att man sedan har ett val och att man sedan har väl förberett för ett ungdomsparlament.

Till sist vill jag säga att det är nog fler än två ledamöter som har blivit intresserad av politiken tack vare ungdomsparlamentet. Jag står också här som en frukt av ungdomsparlamentet, men kanske lite tidigare än kollegorna Ehn och Sundman.

Ltl Danne Sundman, replik

Motionären har en poäng i att man måste låta ungdomarna själva avgöra och arrangera. På den tiden som jag var med så arrangerade vi också själva och fick känna delaktighet. Det flög inte stekta sparvar i mun som det alltid ska göra nuförtiden. Vi fick själva ordna, arrangera och rekrytera dem som skulle vara med i ungdomsparlament, vilket jag tror är viktigt. Generellt flyger det alltför mycket stekta sparvar i mun, som min mormor sade i uppfostringssyftet till sina barn. Det gör det sedan inte i verkligheten, så man ska inte vänja sig med det. Det är bara bra om man aktivt har ungdomarna med i arrangerandet. På vår tid kanske vi var lite väl utlämnade till oss själva, men vi redde upp det och det blev ju bra. Resultatet blev också bra.

Om det är ytterligare ett frö, som har såtts till ungdomsparlamentet och som har växt upp till en sådan fint planta som ltl Anders Eriksson, så får man ju bara konstatera att det är ett mycket bra sätt att rekrytera politiker på.

Talmannen

Replikskiftet är avslutat.

Ltl Johan Ehn

Herr talman! Detta är ytterligare en intressant motion att diskutera. Som ltl Sundman var inne på och delvis också en del Eriksson så är vi några som har börjat vår bana via ungdomsparlamentet. Åtminstone för egen del hade jag inte stått i den här salen idag om inte den möjligheten hade funnits.

I motionen pratar man ganska mycket om att det är skolan som skulle stå som bas för det här. Jag vill för egen del säga att jag är lite skeptisk till det. Vi har ett jättestort rekryteringsproblem av nya unga krafter i den åländska politiken idag. Det visar sig främst när vi tittar på en lista över invalda i lagtinget idag. Tyvärr ser det inte mycket bättre ut i kommunerna. Det här problemet är inte skolans i första hand, tycker jag. Det här problemet är faktiskt partiernas. Det är vi som måste börja göra någonting. Backar vi tillbaka till den tiden som ungdomsparlamentet fungerade, då var det faktiskt när partierna vara aktiva och varje parti hade sin ungdomsorganisation som drev på. Det gjordes utgående ifrån ungdomarnas perspektiv. Precis just det som ltl Anders Eriksson efterlyste. Min erfarenhet idag är att kunskapen kring Åland och närdemokratin inte är sämre än vad den var när jag var med och drev politik. Däremot har skepticism mot politik och oss politiker blivit betydligt mycket större.

Rent allmänt kan man säga att det är många som kanske inte har full koll på hur demokratin, Åland självstyrelse och kommunerna fungerar. Men inte ser det sämre ut bland ungdomarna idag än vad de gjorde för 10-20 år sedan. Det finns ungdomar som har ett intresse idag också. Men vi partier är väldigt dålig på att ta vara på dem.

Jag vill i första hand rikta spegel mot mig själv och mot er övriga partier. Kanske det är dags att vi borde fundera på vad vi kan göra i stället för att peka mot skolan. Det är populärt bland oss politiker att så fort vi har ett problem eller en sak som vi tycker att ska lösas, så funderar vi efter en stund var ungdomarna finns dagligen och så skjuter man över det till skolan. Ett samarbete med skolan tror jag absolut på, att man kopplar ihop det med samhällskunskapen. Däremot måste vi aktiva politiker engagera oss i den här frågan, annars tror jag faktiskt inte att detta kommer att lyckas

Under förra perioden hade vi ett försök där både ltl Sundman och jag var väldigt aktiva. Vi försökte att jobba tillsammans med skolorna för att få detta att fungera. Det gick inte så bra den gången. Jag tror att vi gav lite för lite tid att få det att smälta in. Men vi hade heller inte partiapparaterna med oss den gången.

Min uppmaning här och nu är att vi partier borde sätta oss ner tillsammans istället för att, i ett första skede, kriga om de ungdomar som vill vara aktiva. Vi kan slå ihop vara påsar, jobba med att försöka skapa en arena för ungdomarna, visa upp vad vi tycker och tänker och efter det väljer ungdomarna att eventuellt skriva in sig i ett parti eller så tar ungdomarna det som en sådan skola som det här egentligen är.

I första hand vill jag gärna se engagemanget ifrån vår egen sida, men i samarbete med skolan. Huvudansvaret ska definitivt inte ligga på skolorna, enligt mitt sätt att se det.

Ltl Danne Sundman, replik

Herr talman! Ltl Ehn har en poäng i att man inte ska lasta allt på skolorna, så kanske inte min tanke var heller. Det naturliga skulle vara att rekryteringsbasen, arenan för hela valet och före parlamentet kommer till, skulle kunna vara i skolorna. Jag tror att man ska ta både motionärens och ltl Ehns funderingar och slå ihop dem. Skolorna bör i större utsträckning släppa in partierna så att man kan hjälpa till med ett sådana här evenemang. Då tror jag att det skulle kunna bli en kombination.

Om vi ser på vårt västra grannland, där är det mycket mer politisk verksamhet i skolorna, visserligen under kontrollerade former och jämbördigt mellan partierna. Under min tid som ungdomspolitiker har jag upplevt att politik nästan har ansetts fult ibland i skolorna. Det tillåts endast i väldigt begränsad omfattning, vilket jag tycker att är synd. Det skulle vara bra med en kombination, man gör detta i skolorna men partierna står för resursen och rekryteringen. Då får man strida om ungdomarna, som ltl Ehn säger. Sedan får ungdomarna, om de vill, välja något av partierna. Jag tror att det är en bra lösning.

Ltl Johan Ehn, replik

Herr talman! Jag håller helt och hållet med den beskrivning som ltl Sundman gör. Det finns en onödig rädsla för att inte alla partier kan komma vid ett tillfälle och då kan något parti få en fördel i skolorna. Den rädslan tror jag att är onödig. Vi har ungdomar som kan tänka och som är väldigt duktiga på att förstå att om det står en politiker framför dem så finns det också andra politiker som tycker annorlunda. Ibland tror jag att skolan försöker skydda sina elever onödigt mycket.

Samarbete, ja, men jag tycker också att vi ska ta på oss huvudansvaret för rekryteringen av nya ungdomar till politiken. Det är partiernas sak. Här har de flesta, för att inte säga alla, misslyckats med att rekrytera när det gäller den generation som nu är ung.

Ltl Danne Sundman, replik

Herr talman! Det här handlar ytterst om att skapa en arena för nyrekrytering. Obunden samling är kanske det parti som har lyckats bäst, men ändå kunde vi ha lyckats bättre. Alla partier bör ges möjlighet att visa upp sig för ungdomarna. Kanske är det en handfull ungdomar i varje årskull som är intresserade. Men det skulle utgöra ett stort nytillskott i rekryteringen. Jag tror att kombinationen skola och partier skulle vara framgångsrikt.

Ltl Johan Ehn, replik

Herr talman! Det verkar som om vi är ganska överens om saker och ting.

Talmannen

Replikskiftet är avslutat.

Ltl Anders Eriksson, replik

Herr talman! Jag tänkte också ta upp svårigheten med att slippa in till skolorna, men det är onödigt att ödsla mera tid på det. Jag kan bara tillägga att de ungdomar, som jag har pratat med i Godby högstadieskola och lyceet, har tyckt att det har varit intressant och kul att få träffa politikerna på riktigt. Jag tror att skolorna inte bör vara så rädda för det.

Johan Ehn säger att han är tveksam till att skjuta över att det här på skolorna och har man ett problem så ska man inte skjuta över detta till skolorna. Det handlar nog inte om det. Det handlar egentligen om att stärka på båda områden. Ska man föra en bra debatt så behöver man ha kunnandet. Varifrån får ungdomarna kunnandet? Ja, från skolan. Många ungdomar upplever samhällskunskap som ganska abstrakt och undrar vad det riktigt har för nytta. Om man får en återkoppling till verkligheten kan man göra det ämnet mera intressant. Det är nog inte att skjuta över ett problem till skolorna, utan det är att hjälpa till på båda sidorna. Jag hörde själv till dem som hade samhällskunskap som favoritämne när jag gick i skolan, till mina vänners stora förvåning och förtvivlan.

Ltl Johan Ehn, replik

Herr talman! Samarbete är nog det som är vägen framåt. För att det här överhuvudtaget ska lyckas så vill jag lyfta fram partiernas roll som väldigt viktig. Jag hör till dem som inte med stolthet kan stå här och säga att jag, med mitt parti, har lyckats under de senaste åren med att jobba med ungdomsfrågorna hos oss så att vi har många som står på kö för att komma in hit. Det tycker jag att är lite synd. I de allra flesta övriga partier befinner man sig en liknande situation, noterar jag. Naturligtvis är det bättre i vissa partier och sämre i andra partier. Men det finns nog ingen som kan slå sig för bröstet och säga att de har lyckats väldigt bra med detta. Därför ville jag föra in vår roll i det här. Ska vi använda ungdomsparlamentet som ett sätt att spegla verkligheten vi lever i och demokratin med partier och parlament så behöver vi ha en väldigt betydande roll i det hela.

Ltl Anders Eriksson, replik

Tillåt mig då att vara lite tveksam när det gäller att man ska ha en betydande roll. Oavsett hur väl man vill som vuxen politiker så vill man gärna vara med och hjälpa till och styra upp lite. Man vet ju hur saker och ting fungerar. För vårt vidkommande har vi en 18-åring som partisekreterare. Vi kom underfund med att vi inte vet bättre hur ungdomarna ville ha det än vad han vet. Han får sköta det själv, vilket har utfallit ganska bra.

Jag konstaterar också att ltl Ehn inte kategoriskt säger nej till detta med skolorna och återkopplingen till verkligheten, vilket är bra.

Motionen ska gå till kulturutskottet. Jag hoppas faktiskt att man tar en bra behandling av motionen. Alla, som har uttalat sig, vill ju ändå få mera ungdomar och ungdomligt engagemang i politiken. Om man förkastar motionen och kommer på någonting bättre så har jag ingenting emot det, men jag hoppas jag på en seriös och bra behandling.

Ltl Johan Ehn, replik

Herr talman! Jag törs redan nu lova att vi kommer att behandla motionen seriöst. I kulturutskottet har vi som målsättning att de motioner som kommer in ska vi också behandla. Det har vi har visat under våren genom att lyfta in ganska många motioner, som har lämnats in tidigare, på lagtingets bord.

Jag håller helt och hållet med om att det är på ungdomarnas villkor som detta ska ske. Men för att vi också ska få återkoppling till verkligheten, som vi alla eftersträvar, så måste partierna finnas med. Vi ska inte utföra arbetet, men vi ska finnas med och stötta och hjälpa till så att detta också få en koppling till verkligheten. Att det inte bara blir så att det är någonting som man leker i skolan. Det är många gånger som våra demokratiprojekt gentemot ungdomar går ut på att man ges enbart möjlighet att leka. Det här ska också ge möjlighet att kunna vara med och påverka på aktivt och framåtriktade sätt.

Talmannen

Replikskiftet är avslutat.

Vtm Gun-Mari Lindholm, replik

Talman! Jag tycker att ltl Johan Ehn anger en väldigt god ton i sitt anförande. Han har goda intentioner med sitt uttalande. Jag har också den uppfattningen att ungdomar idag är nog väldigt samhällsintresserade. Man är väldigt påläst, följer med vad som debatteras och vad som är på tapeten. Men man har svårt att anamma en ideologi och sluta sig till ett parti. Det känns för ungdomar väldigt främmande att fösas in i en ram. Jag har också den uppfattningen att man har en bra samhällsundervisning i skolorna, vilket också entusiasmerar till fortsatt intresse för samhällsfrågor.

Ltl Johan Ehn, replik

Herr talman! Jag delar helt och hållet vtm Gun-Mari Lindholms syn. Vi hör alltför ofta idag att ungdomar inte är aktiva och intresserade, kanske till och med jag har varit med och sagt det, jag hoppas inte det. Jag tycker att det är en myt. När man går ut och pratar med ungdomarna i skolorna idag så har de åsikter om det mesta. Men de vill inte aktivera sig på det sätt som vi har gjort. Men det betyder inte att vi då bara ska säga att de då får göra som de själva vill göra. Vi ska vara med och ta del av hur de vill jobba med de här sakerna och hur kan vi vara med och stötta dem. Därför tycker jag att det inte bara är skolan som är ansvarig. Vi måste som aktiva politiker vara med och försöka forma ett system som i framtiden inbjuder till att aktivera ungdomar. Det som vi har idag kanske inte är det bästa, men hittills är detta det enda sätt som vi har funnit att fungerar. Det kan påverkas hela tiden genom att nya idéer kommer in och idéer det har ungdomarna.

Vtm Gun-Mari Lindholm, replik

Talman! Jag håller helt och hållet med det som ltl Johan Ehn anför. Vi hade politiker som kom och presenterade sig in för ett val när jag var elevrådsordförande i Ålands lyceum. Den dåvarande rektor Rosenlöf, på den tiden, var väldigt framsynt och kunde bjuda in till en politisk debatt. Jag tror att detta var första gången som det hände. Jag tycker att det har gått framåt på de olika arenorna som finns för ungdomar att ta del av när det gäller det politiska arbetet.

Sedan har vi också problemet med att ungdomarna lämnar Åland för studier utomlands när de väl får rösträtt och möjlighet att ställa upp i val. Sedan kommer de hem, bildar familj och då har de inte heller tid, av naturliga skäl. Man blir alltid lite äldre innan man blir aktiv politiker.

Ltl Johan Ehn, replik

Herr talman! Jag håller helt och hållet med om är det sista. Vi har också utmaningen att försöka hitta ett sätt så att man inte behöver aktivera sig till 110 procent bara för att man aktiverar sitt politiskt. Att man faktiskt kan finnas med på ett hörn och dra vissa delar.

Jag hör till dem som gick med i partiet en gång i tiden och fick möjlighet att aktivt ta del av arbetet. Jag har hela tiden haft möjlighet att klättra vidare i karriären, vilket jag är väldigt glada över. Det är grunden. Jag hoppas att jag ska kunna agera på ett liknande sätt när vi lyckas hitta ett sätt för att på nytt engagera ungdomar, vilket jag är helt övertygad om att vi kommer att kunna göra om vi för en sådan här typ av diskussion. Jag hoppas att jag kan vara med på samma sätt och lyfta kommande ungdomar, för det är ett mycket viktigt sätt. Vi pratar många gånger om att vi ska inrätta ungdomsråd och ungdomsparlament osv. Det handlar i slutändan om att också våga ge ifrån sig makt till de här ungdomarna, så att de har möjlighet att vara med och påverka. Annars blir det en lek och det genomskådar varje ungdom.

Talmannen

Replikskiftena är avslutade. Begäres ytterligare ordet? Diskussionen är avslutad. Ärendet remitteras till kulturutskottet.

Inga kommentarer: