torsdag 11 september 2008

Ung och engagerad

Exakt fem år har gått sedan jag steg av bussen i Sund och samtidigt hörde på nyheterna att Anna Lindh blivit knivskuren på NK i Stockholm.

Anna Lindh var, och är ett exempel på att unga är en kraft att räkna med. I dagens Aftonbladet kan man läsa om hur hon som 12 åring började engagera sig.

Våren 2002 fick jag möjlighet att representera World YWCA i Kommissionen för mänskliga rättigheter i Genève. Där bland alla farbröder i mörk kostym var även Anna Lindh. I ljusblå dräkt levereade hon ett tal inför kommissionen och när hon sedan gick från talarstolen ville alla länders representant skaka hand med henne. En del i det dipolmatiska spelet, men också ett bevis för den auktoritet hon var.

Jag har alltid tyckt att hon varit en skarp debattör, men i det stora runda rummet utan fönster briljerade hon.

När jag sedan mötte henne i foajén vågade jag inte gå fram och säga hej... men lite stärkt av hennes lyskraft levererade även jag ett tal till kommissionen :)

I dag går tankarna till Anna Lindhs familj!

Inga kommentarer: