måndag 8 september 2008

Hållbar utveckling

För att göra skäl för namnet på bloggen måste jag berätta lite vad som snurrar i mitt huvud...
****************
Hemma igen efter en tre timmar lång träff med kommunpolitiker från Vårdö och Sund....

Tove på Agenda 21-kontoret peppade mig att komma med på ett forum för att diskutera hållbar utveckling i Sund och Vårdö. Eftersom jag bor i Sund och har släkten på Töftö, har intresse för olika former av mötesmetoder och så klart - tycker att frågan är viktig, så cyklade jag i princip direkt från jobbet till Sunds skola.

Kvällen var intressant och jag försökte lyfta fram vikten av att ha unga med i beslutsprocessen eftersom jag ser att ungas delaktighet och inflytande är en viktig del för få en hållbar utveckling.

Arbetet med att skapa Hållbar utveckling är en process där alla måste vara med. Initiativet i Sund och Vårdö var bra och jag tror att konkreta resultat kommer att komma utifån mötet, sedan gäller det att fortsätta diskussionen och även ta med yngre in i arbetet.

Jag var den enda som inte hade något politiskt uppdrag och jag tror att jag även var yngst med mina 31 år.... Tål att tänkas på....

Om Hållbar utveckling:
Agenda 21 (handlingsplanen från FN:s miljökonferens i Rio de Janeiro 1992) nämner tre dimensioner av hållbar utveckling som alla är lika viktiga:
  1. ekologiskt (miljömässigt) hållbar utveckling
  2. ekonomiskt hållbar utveckling
  3. socialt hållbar utveckling (gäller även kulturella aspekter)
Begreppet "Hållbar utveckling" har alltså fler dimensioner än bara en miljömässigt (ekologisk) hållbar utveckling. Bilden nedan kommer från Myndigheten för skolutveckling , där solstrålarna symboliserar frågor som väcks i anslutning till begreppet Hållbar utveckling och Lärande för hållbar utveckling.



Inga kommentarer: